Ifjabbik Adorján - kreatív stúdió

Description:

A művészet egy csodálatos dolog, minden formája értékes, akár professzionális szinten űzi valaki, akár csak a saját maga szórakoztatására. Nem véletlen hogy, már egészen a kezdetektől elkíséri az emberiséget, hiszen a szépre, a kreatívra mindig is lesz igény. Nagyon jó kérdés, hogy a korai kialakulásában jelen volt-e bármiféle tudatosság, avagy egyszerűen azt akarta-e megörökíteni az ősember, amit maga körül látott, de erre valószínűleg soha nem fog fény derülni. Mindenesetre a barlangrajzok szépségéből láthatjuk, hogy kézügyességnek és esztétikai érzéknek több tízezer évvel ezelőtt sem voltunk híján. De a neolitikum csiszolt kőszobrain, idoljain is egyértelműen látni, hogy már komoly követelményeknek, stílusjegyeknek kellett megfelelnie a művészeknek. De nem is feltétlenül kell a szakrális célú tárgyakat nézni: az ókorra már a napi használati eszközöknek is kiforrott formavilága és stílusa volt, arról nem is beszélve, hogy a díszítés igénye tovább emelte a kézművesek művészi értékét. Azonban ne felejtsük el, hogy a művész nem mindig számított művésznek, még ha az alkotásai meg is ütötték azt a szintet, ami már valóban művészetnek nevezhető. Például az ókori Görögországból még ismerünk név szerint alkotókat, a rómaiaktól viszont már sokkal kevésbé. A középkorra a művészek egyértelműen iparosokká léptek vissza, akiknek a tevékenysége mindössze egy foglalkozás a sok közül. Nem tudjuk, kik voltak, akik a csodálatos miniatúrákat festették a kódexekbe, nem tudjuk, kik faragták a katedrálisok leheletfinomnak tűnő, mégis masszív kőcsipkéit és szobrait, oltárképfestőket is monogramról ismerünk, ha ismerünk. A a tárgykultúra is visszaesett valamelyest, de csak a “pórnép” körében, a nemesség, a vékony polgári réteg, de mindenek előtt az egyház továbbra is igényt tartott a művészi kidolgozottságú eszközökre, berendezési tárgyakra, luxuscikkekre. Ezen időszakban az egyházi és a világi művészet egyértelműen elvált, elkülönült egymástól, és legközelebb a reneszánszban, a 15-16. században találkozott ismét. A reneszánsz időszakából azonban annál több neves alkotót ismerünk név szerint, és annál több alkotásuk maradt fenn az utókor számára, hiszen a legnagyobb anyagi forrással rendelkező intézmény, a katolikus egyház teljesen más szemmel kezdett nézni a művészetre és a művészekre. Immáron nem csak egyszerű munkáltató volt, hanem támogató, és a legkomolyabb megrendelő. Gondoljunk csak a Vatikánban található hihetetlen mennyiségű reneszánsz műalkotásra, kezdve magával a Szent Péter Bazilikával. Da Vinci, Tiziano, Dürer, Donatello, Michelangelo és a számtalan más neves alkotó rendszeresen dolgozott egyházi megrendelésre, hiszen immáron a főpapságnak is komoly igénye volt a művészi alkotások gyűjtésére, és a különbséget a művészet értékelése adja. Vagyis immáron nem csak míves iparostermékeknek tartották a festményeket, szobrokat, és egyéb alkotásokat, hanem felismerték az egyes mesterek és műveik tényleges értékét. Ezen kívül az olyan dúsgazdag itáliai családok, mint a Mediciek vagy a Borgiák is nagyban hozzájárultak támogató tevékenységükkel a magas művészet újbóli kialakulásához. A későbbiekben, a barokk korban, a klasszicizmusban vagy akár a 19. század művészeti ágaiban ez a folyamat tovább erősödött, egyre értékesebbé váltak a művészek és alkotásaik, míg végül eljutottunk az 1900-as évekhez, mikor is ismét teljesen új tartalmat és attitűdöt kapott a művészet. Immáron nem a gyönyörködtetés volt az elsődleges cél, hanem az alkotáson keresztüli önkifejezés. Már nem az volt a lényeg, hogy minél gyönyörűbben, minél élethűbben, érzelem-dúsabban ábrázoljanak dolgokat, eseményeket, pusztán a személyes látásmód és a művészi ötletek lettek az elsődleges meghatározó szempontok. Így születhetett meg az impresszionizmus, a szürrealizmus, az expresszionizmus, a konstruktivizmus, a dadaizmus, és még sok kisebb-nagyobb művészeti oldalágacska. Természetesen ennek az ellenmozgalma, a hiperrealizmus is szárnyra kapott, de sosem lett olyan népszerű, mint a felsorolt (és fel nem sorolt) irányzatok. A 21. század nagy mozgalmaira lehet, hogy még várni kell, de az is lehetséges, hogy már éppen születőben vannak, csak még nevük nincs. Azonban ne gondoljuk azt, hogy a művészet csupán néhány kiváltságos, különlegesen tehetséges emberé. Épp ellenkezőleg: a művészet mindenkié. Ha az étel a test tápláléka, akkor a művészet a szellemé, az intellektusé. Nem csak képzőművészetre kel gondolni, ugyanígy ide tartozik az iparművészet, a zene, a tánc, a színészet, filmkészítés, és bármi más, ami művészi szinten űzhető. Írni is lehet művészi szinten, mi másként lenne értelmezhető például a költészet? Valamilyen szinten mindenkinek van igénye a művészet fogyasztására, elvégre nem kell galérialátogató műértőnek lenni ahhoz, hogy valaki értékelni tudjon egy szép zenei darabot vagy egy mély és érzelmes filmet. A művészet gyönyörködtet, kikapcsol és elgondolkodtat, még akkor is, ha csak fogyasztjuk és nem műveljük. De ez utóbbi ajtó is mindenki előtt nyitva áll, manapság már nem kell külön megtanulni a festékkészítés rejtelmeit, bármelyik papír-írószer boltban vagy művészellátóban hozzáférhető az eszközök és kellékek mérhetetlen mennyisége. Ha valaki kellő ambíciót érez magában arra, hogy valami másban, valami újban is kipróbálja magát, akkor abszolút nem az a fontos, hogy mások mit gondolnak, igenis érdemes kipróbálni akár az írást, akár a festést, sőt, hangszeren tanulni sem késő soha. Táplálni kell a szellemünket is, nem csak a testünket, hiszen ha az egyik elsorvad, akkor egy idő után a másik is követni fogja.

Ask Query To Business Owner...

Please fill in the below form with your query and we will get back to you.

CAPTCHA Image

Reviews of Ifjabbik Adorján - kreatív stúdió

Uh oh! We couldn't find any review for this listing.
Uh oh! You must log in to submit a review. Click Here to login.
CAPTCHA Image